THAILAND
23 JANUARI 2023 - DAN SAI
EEN KORT BEZOEKJE AAN LAOS!

Zaterdag 21 januari en onze vierde fietsdag hier in het noordoosten van Thailand. En al een week geleden dat we uit Nederland vertrokken.

We fietsen van Pak Chom naar Chiang Khan, het stadje waar we veel van verwachten.
We zitten aardig in het ritme van ’s morgens zonder goed te ontbijten (een yoghurtje op de kamer of in ons bungalowtje is waar we de dag mee starten) vertrekken en onderweg een goed ontbijt nemen bij een restaurantje langs de weg, Dat ontbijt is dan liefst een noodlesoup, maar het kan ook weleens totaal anders uitpakken. Zo kregen we ook een keer een omelet met rijst terwijl we noodlesoup besteld hadden. Was ook lekker.

We fietsen steeds langs de Mekong. Vaak een 'wat', een tempel, langs de weg, we zien er ontzettend veel op onze route, elke dag. En vandaag komen we door een dorp waar ze van rivierstenen mooie tegels maken. Ook losse stenen te koop hier, daar kan men zelf wat van knutselen.

Licht heuvelachtig deze dag, geen grote afstand, 44 km op de teller toen we in Chiang Khan aankwamen. Hier slapen we in een leuke homestay in het centrum van dit mooie stadje aan de Mekong. Een oud houten huis, fijne kamer, mooi balkon, en een aardige mevrouw die de homestay bestiert.

Chiang Khan is erg toeristisch, maar niet tè. Het centrum is een lange straat evenwijdig aan de Mekong, met prachtige oude, en ook nieuwere, houten huizen. Evenwijdig aan deze straat is er een mooie wandelboulevard langs de Mekong.

In het oude centrum is het een drukte van jewelste, winkeltjes, terrasjes, restaurantjes, en overal eetkraampjes met allerlei lekkernijen. We drinken 's middags wat op een leuk terras en smullen van een heerlijk ijsje, met kokos en meloen, uit een kokosnootje. Superlekker! En we genieten van flaneren langs de Mekong, lekker eten en drinken, de geneugten van een toeristische plaatsje.

Op zondag 22-1 nemen we afscheid van dit leuke adresje en fietsen naar Ban Pak Huai, dat was althans het plan. We verlaten de route langs de Mekong, en fietsen vervolgens al gauw langs weer een andere rivier, de Hueang rivier. Ook geen wereldafstand vandaag, eigenlijk hadden we de vorige en deze etappe samen willen voegen en op één dag willen fietsen. Tot we er, thuis al, achter kwamen dat Chiang Khan een stadje was waar we beslist een middagje door wilden brengen.

Deze etappe naar Ban Pak Huai was niet al te spannend, wel mooi! Wel een paar forse klimmen, tot 10-11%. In Ban Pak Huai bleek het resort waar we van plan waren te overnachten dicht te zijn. We hadden eerder al een ander klein resortje gezien, maar hadden dat laten schieten omdat er geen wifi was.

Nieuwe plannen gemaakt: doorfietsen naar Ban A Hi, zo’n 10 km verder. Op mijn gps had ik gezien dat er accommodatie zou moeten zijn, dus daarnaartoe dan maar.

We fietsen vandaag overigens, net als de afgelopen dagen, constant langs de grens met Laos. Eerst was de grens de Mekong, en vanaf het moment dat wij de Mekong verlieten, was het riviertje Hueang de grens. We passeren tussen Ban Pak Huai en Ban A Hi ook weer een friendshipbrigde, een grensovergang naar Laos.

De accommodatie net voor het plaatsje Ban A Hi overtrof onze verwachtingen. Een leuk klein resort met oranje bungalowtjes, en leuke zitjes onder bomen, prachtig gelegen aan de Mekong. Geen wifi, maar dat hebben we gauw voor lief genomen.

We nemen onze intrek in zo’n leuke bungalow. Eerst wat alledaagse dingetjes doen die erbij horen als we op reis zijn: Joep doet een tukkie, en Colien gaat de was doen. En die is dan weer helemaal gelukkig als alles aan het zelfgespannen waslijntje hangt!

Maar dan, joehoe, een duik in de rivier! Joep heeft zichzelf overtroffen! Hij is helemaal geen zwemmer namelijk, waardoor ik, Colien, altijd degene ben die alleen gaat zwemmen als de gelegenheid zich voordoet. Maar dit was zo mooi, trapje af vanuit ons huisje, naar de rivier, even diepe zanderige afstap naar het water, en poedelen maar!

Zwemmen in de grensrivier! Zó lekker! “Dit is écht vakantie” roepen we dan! Lekker in het water spelen, afkoelen ook, want het is erg heet.

We zijn nog even in Laos geweest! Zonder stempel in onze paspoorten! Jaja, even de rivier overgezwommen en voet aan wal gezet in Laos. Zó bijzonder en grappig, vonden we het. We hebben enorm genoten.

Ons huisje is geweldig, de zitjes buiten ook, maar op een gegeven moment moesten we toch maar naar het dorp Ban A Hi om wat boodschappen te gaan doen en wat te gaan eten. Kleine misrekening, er was geen restaurant in Ban A Hi.. Dan maar bij een stalletje wat worstjes gekocht, die werden voor ons in de hete olie gebakken, konden we in een zakje meenemen. En in een klein winkeltje drankjes en noodles gekocht, van die bekers waar je heet water opgiet en dan heb je een maaltijd. Alles meegenomen naar ons huisje, en daar na een aperitief (Joep bier en ik Spy) met onze worstjes als snack, een prima maaltijd opgepeuzeld. Aan de Hueang rivier, op het terrasje voor onze bungalow, tjongejonge, wat wil een mens meer?

Vandaag, maandag 23 januari, vertrokken vanuit dit ontzettend leuke Riverside Resort. Meteen in het dorp bij een eetgelegenheid langs de straat een soepje gegeten. Verderop zouden er geen mogelijkheden zijn, dus meteen hier in Ban A Hi maar ons ontbijtje gescoord.

Om 9.00 uur op de pedalen, we fietsen vandaag naar Dan Sai, wederom niet zo’n lange etappe, de eerste 10 km hebben we gisteren al van Ban Pak Huai (eigenlijke eindpunt vorige etappe) naar Ban A Hi gefietst waardoor het eigenlijk twee mooi gelijke etappes van 60-70 km werden.

Ook vandaag langs rivieren, een paar pittige klimmetjes, en verder veel door brede dalen met een beetje stijgen en dalen. Mooie etappe, paar tientallen kilometers langs een natuurpark, dat is verzekerd zijn van mooie natuur om ons heen!

Vroeg in de middag arriveren we in Dan Sai. Deze plaats staat bekend om de maskers die ze er maken, en een maskerfestival dat jaarlijks in juni plaatsvindt. Daarbij is het een wat groter stadje, met veel winkels en nightmarket, én er zijn prima cafeetjes en restaurantjes. We hadden een tip gekregen van een andere fietser: Ta Cafe & Food. Vlakbij het resort waar we vertoeven. Leuk hip tentje met een schitterende tuin vol met kokospalmen en een leuk terras, hier gaan we eind van de middag wat drinken en blijven er eten. Alles even lekker bij Ta Cafe!

De avond brengen we door in onze bungalow. Ja, als we de keus hebben tussen een hotelkamer of een bungalow, dan wordt het een bungalow. Fietsen parkeren naast de deur, een terrasje, leuk huisje, alles erop en eraan. En voor een heel zacht prijsje!

We doen het behoorlijk op ons gemak, we hebben nog geen behoefte aan rustdagen, ook omdat de plaatsjes waar we overnachten niet zo bijzonder zijn dat we er een extra dag willen blijven. Dus dan fietsen we maar door, en hoeven daardoor geen lange etappes te fietsen om vrije dagen te winnen. Het bevalt ons wel zo, geen hele lange fietsdagen, geen middagen in de hitte en onder de brandende zon fietsen, vroeg in de middag op bestemming zijn en de tijd hebben voor een bezoekje aan een tempel, wat rondkijken, en de dagelijkse klusjes zoals de was en wat boodschappen doen. En gisteren natuurlijk het zwemmen in de rivier! De avonden beginnen vroeg, dan zitten we lekker in of voor ’n bungalowtje met een koffietje en later een glaasje wijn. Of in die leuke homestay laatst in Chiang Khan. We genieten!