7 FEBRUARI 2023 - CHIANG MAI
DE EERSTE FIETSREIS ZIT EROP!

Zondag 5 februari, vroeg op, en terwijl het ontzettend vochtig en dus klam was buiten, zaten we om 6.45 uur al op de fiets. Een rustige weg, veel fruitbomen erlangs, zicht op hoge bergen, maar wel met een flinke sluier van nevel, teken van veel vocht.

En terwijl elk weldenkend mens op zo’n zondagochtend nog op één oor ligt, zaten wij 2 uur na vertrek, na ruim 30 km, aan ons ontbijt, een soort van nasi. Weer een uur of 2 verder passeerden we een geweldig koffietentje, Twins Coffee Cafe & Food, tip uit het routeboekje, met de welbekende AWOL-sticker op de deur. Heerlijke koffie en ijscappuccino, geweldige pauze!

Inmiddels was het alweer flink heet aan het worden. Als we lekker door kunnen trappen, op goed asfalt en niet al te steil klimmen, dan is het oké. Maar als we op beroerd wegdek fietsen, of stevig moeten klimmen (nou viel dat vandaag wel mee), dan is het afzien met die hitte. Een afdakje langs de weg, waar we wat bananen en mandarijnen, die nog in de tas zaten, kunnen eten, stond garant voor een fijne onderbreking.

Onze etappe, de 18e alweer, en het is de 17e fietsdag, ging van Li naar Hod, uiteindelijk tikten we 90 km af. In Hod meteen naar de 7-Eleven, voor de alcoholische versnaperingen, voor straks, wanneer de 5 in de klok zit. Het bijzondere hier in Thailand, is dat er geen alcohol tussen 14.00 en 17.00 uur verkocht mag worden. Tussen 11.00 en 14.00 wel, en dan weer vanaf 17.00 uur. En aangezien wij graag rond een uur of 5 een biertje (Joep) en een wine-cooler of Spy (Colien) drinken, kunnen we het maar vast in huis hebben.

Na het shoppen bij de 7-Eleven, dat ‘moest’ dus voor tweeën, gingen we op zoek naar een fietsenzaak. Onze missie was een bandenlichter, want Joep had er eentje kapotgebroken toen hij gisterochtend een band moest verwisselen. Met slechts 2 bandenlichters heeft hij het klusje geklaard, maar het is geen fijn gevoel om er eigenlijk te weinig bij ons te hebben, plus we weten nu dat zo’n ding ook kapot kan, en wie zegt ons dat de resterende twee heel zullen blijven? Gezocht naar een fietsenzaak, zou er moeten zijn in Hod, maar die was er niet meer óf is op zondag gesloten. Uiteindelijk bij een gereedschapswinkel (of zoiets) een grote metalen bandenlichter kunnen kopen, hebben we ook weer afgevinkt.

Hapje eten, resort zoeken, gevonden, ook hier hebben we weer een leuk huisje, het is een gezellige fijne plek. Op meerdere plekken was het fijn buiten zitten, heel warm weliswaar, maar goed in de schaduw en het voelde een stuk aangenamer dan gisteren met dat vochtige weer. ’s Avonds lekker gegeten, en in ons huisje hadden we een lekkere rustige avond. We lagen er vroeg in, morgen vroeg dag namelijk voor ons!

En dan zitten we alweer in de nieuwe week, onze 4e week is ingegaan! Het is maandag de 6e februari, nog 3 weken te gaan! Wel naderen we het einde van deze eerste fietstocht, van Udon Thani naar Chiang Mai.

Vandaag fietsen we etappe 19, de een na laatste, van Hod naar Lamphun. Ook vandaag kwamen we weer bijna aan de 90 km, en dus was het zaak om vroeg op pad te gaan. Om 6.45 uur zaten we op de fiets. En weer ging het vlot, ondanks dat er soms stevig geklommen moest worden. De kunst was om met het dalen flink vaart te maken en daarvan dan een stuk van de klim profijt van te hebben. Hard naar beneden sjezen om er alvast het eerste stukje van de helling je voordeel mee te doen. Zo is dat ook lollig, op deze manier is klimmen een stuk gemakkelijker én dus leuker.

We zien een paar keer begrafenisbijeenkomsten. Het ziet er feestelijk en gezellig uit. De auto met baar en kist langs de weg, de mensen aan het eten en drinken met elkaar. Wat we ook zien, zijn netten langs de weg met daarin dode vleermuizen, ze zijn duidelijk de netten ingevlogen. De vraag was: hingen die netten ergens voor en was dat pure pech voor die vleermuizen? Of hingen die netten er om vleermuizen te vangen en belanden die vleermuizen uiteindelijk in de pan en op een bord? We weten het niet.

Pas na 38 km ontbijten we met een noedelsoepje. Nou hadden we in ons huisje al wat kleins gegeten hoor, dus het is niet zo dat we met een lege maag van start gaan. We vinden dit juist heel fijn. Beetje eten (yoghurtjes en soms nog wat erbij) en een kop koffie voor we vertrekken, en dan na een paar uur een stop voor een soepje of gebakken rijst. Dit is helemaal ons ritme, zo deden we het andere jaren ook in Azië, wij vinden dit heel lekker zo.

We arriveren vroeg in de middag in Lamphun. Loeiheet was het. Tegen de 40 graden Celsius.
Eerst maar boodschappen doen, dan lunchen (weer een noedelsoep) en vervolgens naar het hotel dat we bedacht hadden. Een prima hotel, enorme kamer, alles wat een reizend mens zich maar kan wensen, ook deze plek voelt fijn.

Tweede helft van de middag gaan we de bezienswaardigheden van Lamphun bezoeken. Dat is allereerst het bekende tempelcomplex Wat Phra That Haripunchai, een gigantisch groot complex met een prachtige gouden chedi, de eerste bouw is van de 9e eeuw, dus knap oud. Heel mooi, deze Haripunchai, het is niet voor niets dé bezienswaardigheid van Lamphun. Vervolgens fietsen we naar het 2e belangrijke tempelcomplex van Lamphun, ook een hele oude, de Wat Ku Kut ofwel de Wat Chama Devi. Dit complex is uit de 12e eeuw en heeft 2 tempeltorens die erg uniek schijnen te zijn. We vinden beide complexen ontzettend mooi, fijn om deze wats bezocht te hebben.

Lamphun is de oudste, en langst bewoonde, stad van Thailand, en dus qua geschiedenis heel belangrijk. We hebben vandaag weer veel tempels, wats, gezien, veel goud zien blinken, onderweg al de nodige, en hier in Lamphun twee hele grote, oude, belangrijke boeddhistische complexen. We hebben ons hartje weer op kunnen halen, we kunnen er nog steeds geen genoeg van krijgen.

Dinsdag 7 februari, we fietsen vandaag de laatste etappe van de eerste route. Etappe 20, een korte van maar dik 30 km, van Lamphun naar Chiang Mai.

We dachten eerst pas in de middag naar Chiang Mai te fietsen, na eerst die bijzondere tempelcomplexen te bezichtingen in Lamphun, maar dat hadden we gisteren al gedaan. Dus alle tijd vanochtend, de wekker pas om 8 uur, en eerst maar eens ontbijten bij een straattentje in Lamphun: pad thai, superlekker!

We fietsen op ons gemak, maken nog heel veel fotostops, bij de een na de andere tempel, stoepa, Boeddhabeeltenis. Alsof we willen vertragen, niet aan het einde van deze reis, de helft nog maar van de totale reis, te zijn. En willen genieten van weer zo’n mooie fietsdag, hoe kort ook.

Maar goed, binnen 2 uur waren we natuurlijk wel in Chiang Mai, hoe we de tijd ook rekten. Op een paar kilometer van ons hotel nog een stop bij een leuk koffietentje, voor koffie en ice-cappuccino, wat is dit genieten! En nóg een stop bij een tempelcomplex, mooi gelegen aan de Ping-rivier, die we overigens op deze laatste etappe voornamelijk volgden. Wat het dan ook weer een prachtige etappe maakte, ook al reden we deze enorme stad in. Zo langs de rivier, zoals zo vaak, op zoveel etappes deze reis, we vinden het elke keer weer prachtig. Ook vandaag, geen drukke weg, wel meer drukte, maar ja, wat wil je onder de rook van de een na grootste stad van Thailand?

Eind van de ochtend arriveerden we bij het Shewe Wana Boutique Hotel in Chiang Mai. Dit is echt een schitterende plek! We blijven hier maar één nacht én we komen er op het einde terug. Morgen verkassen we naar een guesthouse in de binnenstad, hier een dikke 2 km vandaan. Dat guesthouse is aanzienlijk goedkoper dan dit hotel, én we gaan er vrienden ontmoeten die elke winter in Chiang Mai, in datzelfde guesthouse, wonen.

Vandaag en morgenvroeg genieten we in dit prachtige Shewe Wana Boutique Hotel.
We hadden een dagrugzakje (met nekkussentjes voor in het vliegtuig en wat verpakkingsmateriaal) opgestuurd naar dit hotel, de doos met het rugzakje erin stond mooi achter de balie, dus dat was al helemaal goed gegaan.

Ons volgende klusje was naar NIM-Express, het transportbedrijf, want daar moesten onze fietsdozen staan. Het versturen vanuit Udon Thani had wel wat voeten in aarde, een paar vervoersbedrijven deden het niet of waren veel te duur, maar NIM-Express bood uitkomst, en dat leek prima te zijn gegaan gezien de berichtjes en telefoontjes (die ik nooit kon verstaan) die ik de afgelopen weken heb gehad.

Dus, eerste werk in het hotel was een songtaew (open busje) regelen, ons naar NIM-Express, ergens langs de snelweg aan de voor ons goede kant van Chiang Mai laten brengen, en ja hoor, na wat rondvragen en sms-berichtjes laten zien, werden we naar onze dozen gebracht. Chauffeur van de songtaew bracht ons mét fietsdozen naar het hotel terug (al met al kostte het 5 euro), en hier blijven de dozen staan tot we over 3 weken terug naar Nederland vliegen. Geweldig! We hebben er schik in dat het allemaal gelukt is!

We eten voortreffelijk in het hotel, dan is het tijd voor Joep zijn tukkie en, voor ons beiden, een fijne douche. De middag brengen we door in de buurt, we hoeven nog niet zoveel vandaag, de klusjes zijn gedaan, de eerste reis zit erop. Tijd voor genieten in de mooie tuin, op het balkon, dit verhaaltje typen (Colien) en de foto’s erbij zoeken (Joep) zodat er vandaag weer een blog online kan. Biertje en winecooler erbij, even genieten van de rust en deze fijne plek. Morgen zitten we beslist in een levendig, dus drukker deel van de stad, vandaag genieten we van luxe en gemak!

Het zit erop, de eerste route van Udon Thani naar Chiang Mai. Ruim 1400 kilometer. In 20 etappes, hier hebben we 19 dagen over gedaan. Tussendoor, na etappe 12 én na etappe 13, hebben we 2 niet-fietsdagen gehad. Althans geen etappe, wel wat korte stukjes naar bezienswaardigheden. Die 2 ‘rustdagen’ waren in Old-Sukhothai en Kamphaeng Phet, hier waren namelijk de overblijfselen van koningssteden van weleer, oudheidkundige hoogtepunten dus.

We zijn precies 3 weken onderweg geweest op deze route, vertrokken woensdag de 18e januari uit Udon Thani, en zijn dus nu, 3 weken later, op eindbestemming Chiang Mai.

Het voelde zo raar vandaag, alsof het einde vakantie is. Normaal is dat ook zo, dan hebben we één route van AWOL (Asian Way of Life) gefietst, doen daar dan 3-4 weken over, en hebben nog een paar dagen op onze eindbestemming voor we weer naar huis gaan.

Nu is het anders, we blijven nog even, we gaan er namelijk nog een andere route achteraan fietsen, door het noorden van Thailand. Dus het is helemaal niet einde vakantie, het tegendeel is waar, we hebben nog een kleine 3 weken te gaan!

Maar, eerst een paar dagen in Chiang Mai, relaxen, genieten van de grote stad en van alle mooie en leuke dingen die hier te doen zijn. Onze vrienden Nel en Harry ontmoeten, samen eten, bijpraten.
En dán gaan we ons weer langzaam opmaken voor de volgende fietsreis. Over een dag of drie, vier, meer hierover!

4 FEBRUARI 2023
« EN WEER 4 ETAPPES ERBIJ GEFIETST!
10 FEBRUARI 2023
TWEE DAGEN IN CHIANG MAI! »