22 JULI 2021 - AKAGERA NP
TUSSEN DE WILDE DIEREN

Woensdag 21 juli, de wekker gaat om 6 uur, even later zijn we eruit, verorberen we weer een geweldig lekker ontbijt, waarvan ook een klein deel in een papieren boterhamzakje verdwijnt om onderweg nog verder op te eten.

Het ontbijt bestaat hier in Rwanda altijd uit een bord vol fruit. Mango, ananas, watermeloen, banaan, passievrucht en treetomato, iets van boomtomaat dus. Allemaal even lekker!

En dat is de start pas. Joep eet meestal een Spanish omelette met brood, ik varieer wat meer. De ochtenden in Kayonza eet ik cleep! Ik was op dag 1 erg benieuwd wat 'cleep' wel niet zou zijn, het zou iets met vanille zijn. Oké, doe mij maar cleep! Ja, en dat ben je best gewend aan de andere uitspraak hier dan wij gewend zijn, overigens ook anders dan de originele uitspraak zou moeten zijn, en toch word je verrast. Cleep bleek crêpe!

Veel Rwandezen spreken de r uit als l, maar evengoed spreken ze de l weer uit als r. Om het ingewikkeld te maken. En aangezien 2 cleeps voor mij best veel is zo 's morgens vroeg, ging er één cleep in een papieren zakje. Lekker voor onderweg. Net als de bananen, beter onderweg dan ook nog eens bij het toch al zo uitgebreide ontbijt!

Vóór half 8 zaten we op de fiets. Op naar Akagera National Park!
Een makkelijke etappe van dik 40 km, waarvan we het laatste deel van zo'n 24 km ook over 2 dagen zullen fietsen als we het park weer verlaten.
Die kilometers die we nu maken zijn wel oké, meer dalen dan klimmen, maar o wee overmorgen, dan wordt het heel heftig klimmen en is het aanzienlijk minder dalen. Dus waar we nu genieten, denken we ook al aan vrijdag, als het hele stuk weer geklommen moet worden.

Onderweg kwamen we onze fietscollega Wijna nog tegen. Zij kwam terug van Akagera NP en trapte zich suf op de volgende etappe, die voor ons dus overmorgen op het programma staat. Leuk om even te kletsen, we hebben overigens  veel appcontact dus weten ons wel en wee wel van elkaar.

Om kwart voor 11 waren we bij de ingang van Akagera NP. Eerst de nodige formaliteiten. Paspoorten, certificaten van de negatieve uitslagen van de COVID-test.
David, onze gids en chauffeur voor de komende dagen wachtte ons al op. Fietsen hebben we bij de ingang van het park laten staan, fietstassen in de auto en hup naar het visitorcentre en daarna naar ons hotel.

Wow, dat is niet zomaar een hotel. Het Akagera Game Lodge is superluxe, en prachtig! Alles is mooi en goed geregeld. Schitterend! Hier gaan we eens enorm van genieten.

Akagera National Park ligt op de grens met Tanzania. Het park ligt eigenlijk deels in Rwanda, deels in Tanzania.

Na een douche en de lunch, stonden we om 14.00 uur klaar voor een gamedrive met David. Op safari dus! Tot 17.00 uur hebben we in het park rondgereden en al heel veel dieren gezien. Een olifant, veel impala's, bavianen, buffels, waterbocks, wrattenzwijnen en van alles meer. Dit is geweldig!

's Avonds nog maar een douche na al dat stofhappen, lekker eten en drinken en vroeg naar bed, die wekker stond vanochtend immers vroeg, en gaat morgenvroeg nóg een beetje eerder af.

Ik kreeg vandaag overigens een mail van Buitenlandse Zaken dat Rwanda oranje gaat kleuren op de Nederlandse COVID-kaart. Heeft voor ons geen consequenties, maar voor reizigers die nu nog naar Rwanda willen, beslist wel. Zo ontzettend jammer, ze doen hier zo hun best wat preventie betreft. Het halve land is in lockdown, iedereen heeft steeds overal mondkapjes op, waar je komt is het handen ontsmetten of wassen, het is gewoon aardigheid wat dit land doet om het aantal besmettingen laag te houden. Maar hoewel het ook hier dus slechter gaat met de coronabesmettingen, voelen wij ons hier nog steeds veiliger op dit vlak dan thuis. En we prijzen ons supergelukkig dat we hier al zo'n aantal weken mogen rondreizen.

Donderdag 22 juli, de wekker ging om half 6, jaja, 5.30 uur! Niet onmiddellijk maar toch wel even later eruit, we moesten namelijk om 7 uur klaarstaan om weer op pad te gaan.

Eerst op naar het Lake Ihema, daar lag een bootje te wachten op ons. Een boottocht stond als eerste op het programma. Erg leuk en interessant. Onze schipper Emanuel scheurde van hot naar her over het meer om te zoeken naar dieren. Nijlpaarden (hippo's), krokodillen, heel veel vogels, buffels grazend op het land, geweldig! Genoten hebben we!

Dan weer gamedriven met David. We zagen een kust en keur aan dieren. Veel bavianen, zebra's, giraffen, buffels, topi's (ook een antilope-soort), waterbocks, hippo's, warthogs (wrattenzwijntjes), diverse soorten apen, en vogels vogels vogels. Ongelofelijk mooi!

Het is volop het droge seizoen, dat maakt dat er nu niet eens veel dieren te zien zijn. Ze trekken naar het water, en dat is vaak niet de plek waar we met zo'n gamedrive kunnen en mogen komen. In het natte seizoen zouden we nog veel meer zien, maar tegelijkertijd kunnen we toch niet vergelijken en zijn we ontzettend enthousiast over wat we nu wél allemaal zien. We genieten optimaal!

Om 4 uur zijn we terug in het Akagera Game Lodge. Een douche was hard nodig, we zagen oranje van al het stof. Kleren gewassen, oeps, dat water wat ervan af kwam: gruwelijk vuil!

Op het terras een aperitief, genieten op onze kamer van de luxe en de rust, blog typen, foto's uploaden, we hebben ieder onze taak. En dan weer zalig eten en de rest van de avond op onze kamer doorbrengen met koffie en een wijntje. Dat wijntje smaakt heerlijk!

Er zit een verhaal aan ons wijntje namelijk. Wij slepen altijd een aluminium Sigg-fles mee, voor als we niet overal wijn aan kunnen komen, dan kopen we namelijk onderweg een fles en gieten die leeg in de Sigg-fles. Eergisteren bedacht ik me ineens dat wijn weleens heel duur zou kunnen zijn in zo'n luxe Akagera Game Lodge, dus ik heb een fles wijn in Kayonza gekocht. Die hebben we in de Sigg-fles gegoten, en daar genieten wij dus 's avonds van op onze kamer in deze dure lodge. Fles wijn kostte evenveel als hier een glas! Beetje op de kleintjes letten hè!

Vanavond weer vroeg naar bed. Er wachten ons nu 3 fietsdagen, de laatste 3 voor we weer terug in Kigali zijn. Plan is om morgenochtend om 7 uur te vertrekken, dat wordt weer wekker op 5.30 uur zetten!

20 JULI 2021
« EEN ZONDAG IN KIGALI
26 JULI 2021
WE TIKKEN DE DUIZEND KILOMETER AF »